Tygodnik Tucholski 38
Reklama Reklama Konferencja odbyła się w siedzibie Zarządu Dróg Powiatowych – to właśnie drogi były jej głównym tematem. N a konferencji prasowej we wtorek, 14 września zarząd powiatu wraz z Dorotą Gromowską , przewod- niczącą rady Powiatu Tucholskie- go, Krzysztofem Kocińskim , dyrektorem Zarządu Dróg Po- wiatowych oraz Andrzejem Pruszakiem , przewodniczącym klubu radnych Koalicja dla Po- wiatu Tucholskiego przedstawi- li listę odcinków, które powiat złożył do Rządowego Programu Rozwoju Dróg (RFRD). Chodzi o 9 zadań remontowych, które łącznie mogą kosztować nawet 14 mln zł. – Powiat tucholski jest prze- ważnie kojarzony z sytuacją dróg powiatowych i może w części jest to racja, bo mamy ich naprawdę bardzo dużo: prawie 400 km. Jest co robić – mówiła Dorota Gro- mowska. – We wniosku do RFRD określiliśmy priorytetowe potrze- by na drogach. (...) Te inwesty- cje powtarzają się, są składane do programów systematycznie – podsumowała. Okres oczekiwania na decyzje z RFRD w poprzednim naborze był długi – zapadły one dopiero po 8 miesiącach. Powiat cały czas ma zresztą nadzieję, że dofinanso- wania wystarczy jeszcze na złożo- ny wówczas remont drogi na od- cinku Krajenki-Drożdzienica, która znalazła się na liście rezer- wowej i ma realne szanse na kasę. Analiza dróg w powiecie. Która jest najgorsza? Wielokrotnie piszemy o proble- mach mieszkańców borykają- cych się z fatalnym stanem dróg powiatowych. Przypomnijmy chociażby apele o remont od- cinka do Okonin Nadjeziornych czy nawierzchni z Wierzchucina do Błądzimia. Często słyszymy od mieszkańców, że mieszkają przy „najgorszej drodze powia- towej”. Przy niektórych drogach Powiat Tucholski stara się o pieniądze na remont 9 odcinków powiato- wych, wśród nich m.in. drogi z Łosin do Zalesia i z Brzuchowa do Wielkie- go Mędromierza. W wyborze pomogła analiza stanu nawierzchni, którą wykonano inaczej niż w poprzednich latach. Zenon Poturalski, wicestarosta powiatu tucholskiego. .203/(.62:$ 2%6Ğ8*$ 5(-(675$&-, 32-$='°: 5(-(675$&-( $872 78&+2/$ s XO ljZLHFND SU]\ URQG]LH $.&<=$ 7$%/,&( 7Ğ80$&=(1,$ 8%(=3,(&=(1,( 2& $& WHO ZZZ DGPRQWH[ SO s GRP\ V]NLHOHWRZH ] GUHZQD s GRPNL OHWQLVNRZH s ZL÷ŏE\ L SRNU\FLD GDFKRZH s DOWDQ\ L WDUDV\ GUHZQLDQH Złożono kolejne wnioski Komputer „przyjrzał się” drogom powiatowym zawisły banery z napisami „Jedziesz drogą powiatową – zabierz wrażenia ze sobą” czy też „Uwaga! Jedziesz drogą wstydu powiatu tucholskie- go”. Powiat zlecił wykonanie analizy stanu dróg, powstała mapa, na której zaznaczono, w jakim stanie są odcinki. – Podstawa zgłaszania dróg do kolejnego naboru jest w stu procentach obiektywna – wyjaśniał Michał Mróz , starosta tucholski. – Nie są to subiektyw- ne odczucia, że któraś droga jest lepsza, a któraś gorsza. Analizę wykonał sprzęt elektroniczny. Nie człowiek, a maszyna oceniła stan nawierzchni – zaznaczał. Prawo nakłada na samorząd obowiązek oceny stanu dróg. W formie graficznej pojawiła się ona po raz trzeci w powiecie tucholskim. – Nowością tegorocznego przeglądu jest wprowadzenie automatycznej identyfikacji uszkodzeń – uzupełniał podczas konferencji Zenon Poturalski , wicestarosta powiatu tucholskie- go. – Oceny dokonuje już nie osoba mająca uprawnienia, jak było dotychczas. Drogami prze- jechał specjalny samochód, któ- ry rejestrował stan nawierzchni. Mapa pokazująca ów stan została wygenerowana komputerowo – wyjaśniał. Na podstawie tej analizy wy- znaczono 4 klasy dróg: bardzo dobre, zadowalające, niezadowa- lające i złe. W stanie bardzo do- brym i zadowalającym jest 63%, czyli około 250 km. Do zrobienia zostało niecałe 150 km (w tym około 20 km dróg gruntowych, czyli właściwie 130 km). – Złożyliśmy teraz wnioski na około 50 km dróg za łączną kwotę niemal 100 mln zł. Potrze- ba mniej więcej – zaokrąglając – jeszcze niemal trzy razy tyle – mówił Zenon Poturalski. – Te- mat dróg właściwie nigdy się nie kończy, ponieważ jak zrobimy wszystkie odcinki, które obecnie są w stanie niezadowalającym i złym, to te, które dziś zaznaczo- ne są na mapie na zielono, będą wymagały naprawy – dodał. Realizacja dróg, które powiat złożył do RFRD jest planowana na przyszły rok. Przypomnijmy, że niedawno powiat złożył wnio- ski również do Funduszu Dróg Samorządowych – na zawrotną kwotę 85 mln zł. Tekst i fot. Elżbieta Doniecka Powiat Tucholski złożył wnioski o dofinansowanie remontu następujących odcinków: Łosiny-Zalesie Brzuchowo-Wielki Mędromierz Śliwiczki-Łąski Piec Cekcyn-Krzywogoniec Wielki Mędromierz-Gostycyn stacja Błądzim-Trutnowo Piła-Minikowo Bagienica-Mała Klonia Klonowo-Lubiewo nr 38/2021 3 Tygodnik Tucholski
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzY2NjE=